Undervisningens organisering

Organisering og struktur

De enkelte afdelinger er opdelt i et antal trin, baseret på en faglig vurdering af elevgruppens aktuelle behov samt de rammer, skolen har til rådighed – både økonomisk og fysisk.

Fra skoleåret 2025/26 er skoledagen fastsat til kl. 7.50–13.50 for afdelingerne Ellebæk og Vingehøj (Skærmet), mens Storå, Vingehøj X og Nørreland har kl. 8.00-14.00. Skolen overholder naturligvis gældende regler for undervisningstimetal. Flere detaljer om den konkrete undervisning på afdelingerne er på skolens hjemmeside.

Skolen har også en SFO tilknyttet, som er en integreret del af skolens samlede tilbud. SFO’en spiller en vigtig rolle i at understøtte elevernes trivsel, sociale udvikling og mulighed for deltagelse i fællesskaber. Der tilstræbes tæt samarbejde mellem undervisningsdelen og SFO’en, både i det pædagogiske indhold generelt og overgangene morgen og eftermiddag.

Skolen råder over et internt team af pædagogiske vejledere – Pædagogiske Specialer (PS) – som varetager opgaver med faglig sparring, opkvalificering og vejledning på tværs af afdelingerne. Teamet har også til formål at koordinere og styrke de mange pædagogiske specialer, som er til stede blandt skolens personale.

Væsentlige ændringer i organiseringen af skolens afdelinger eller overordnet struktur vil altid blive drøftet i skolens bestyrelse.

Teamstruktur og opgavefordeling

Personalet i de enkelte afdelinger er organiseret i storteams samt klasse-/søsterteams. Denne organisering har til formål at sikre:

  • Høj kvalitet i opgaveløsningen
  • Sammenhæng og kontinuitet – særligt ved fravær
  • Tæt samarbejde omkring elevernes trivsel og læring

Opgavefordelingen i teamene fremgår af arbejdsdokumentet “Roller i teamet”, som revideres årligt af skolens MED-udvalg, hvor alle personalegrupper er repræsenteret.

Sammensætning af klasser

Klassesammensætning baseres altid på en helhedsvurdering af elevens personlige, sociale og faglige behov. Placering i klasse sker med udgangspunkt i

  • Elevens støttebehov og udviklingsniveau
  • Tilgængelige ressourcer og fysiske rammer

Forældrenes indsigt og vurdering inddrages i det omfang, det er muligt. Det tilstræbes at skabe elevgrupper med bedst muligt match, inden for de givne rammer.

Aldersspredning i klasserne kan forekomme, ligesom skift mellem klasser kan blive nødvendigt for at sikre elevens trivsel og udvikling. Skolen har blik for, at den ofte er elevernes vigtigste sociale fællesskab – dette indgår som en faktor i beslutninger om klasseplacering.
 

Kontaktpersonsordning

Alle afdelinger har en kontaktpersonsordning. Det er som udgangspunkt de enkelte teams, i samarbejde med ledelsen, der fordeler opgaven.

Det tilstræbes at sikre kontinuitet i kontaktpersonsrelationen for at skabe tryghed for både elever og forældre. Ved overgange mellem trin vil der ofte ske skift af kontaktperson, men i disse tilfælde spiller den tidligere kontaktperson en aktiv rolle i at overlevere viden og understøtte en god overgang.
 

Fællesarrangementer

Hver afdeling har sine egne traditioner, som tager afsæt i elevmålgruppens behov. Der arrangeres årligt en række fælles aktiviteter, blandt andet:

Skolernes motionsdag
Morgensamlinger og morgensang
Julegudstjeneste
Sommerfest og dimissionsarrangement
Jule- eller efterårsfest
Fastelavnsfest
Musikarrangementer som Fredagsjam og Forårsrock
Teaterforestillinger

Omfang og opsætning varierer fra arrangement til arrangement og tilpasses den aktuelle elevgruppe. 

Behandlet i Specialkompetence Holstebros bestyrelse sommer 2025.