Skærmpolitik

Denne skærmpolitik er udviklet til at understøtte skolens mål om at skabe et sundt og effektivt læringsmiljø, hvor elektroniske skærme bruges som en ressource til læring og kommunikation.

Denne politik kan revideres og opdateres efter behov for at kunne afspejle ændringer i teknologi og samfundsbehov.

  • På Specialkompetence Holstebro ønsker vi at skabe et trygt og inkluderende læringsmiljø, hvor elektroniske skærme bruges som et effektivt pædagogisk redskab til læring og kommunikation.
  • Elever og personale har mulighed for at anvende elektroniske skærme i undervisningsøjemed og som en del af faglige og sociale aktiviteter, der vurderes at være relevante i skole- og SFO-hverdagen for at understøtte elevernes skolegang og fritidstilbud. Det er vigtigt at have et særligt fokus på, at undervisning kan foregå - også uden brug af skærme.
  • I undervisningssituationer skal brugen af skærme være i overensstemmelse med ledelsens og de fagprofessionelles retningslinjer og undervisningsplaner. Skærmtid anvendes kun, når det er en integreret del af undervisningen, i pauserne eller til opgaver/aktiviteter, der er blevet tildelt eleverne.
  • Det er vigtigt, at de fagprofessionelle er opmærksomme på at fremme en sund balance mellem elevernes skærmtid og aktiviteter uden brug af skærme, hvor eleverne kan have mulighed for at engagere sig i ikke-skærmrelaterede aktiviteter som fx i fysiske, kreative og sociale aktiviteter.
  • På Specialkompetence Holstebro har vi til hensigt at skabe et læringsmiljø, hvor brugen af skærme bliver et pædagogisk redskab, der kan være medvirkende til at inkludere brug af visuelle hjælpemidler, pædagogiske apps og specialpædagogisk skærmtid som fx ved elevernes behov for opladning og pause.
  • Brug af skærmtid kan derudover være til stor gavn for elever med specialpædagogiske behov i et lærings- og udviklingsperspektiv, da skærmadgang kan give eleverne mulighed for at logge ind på hjemmesider med relevante undervisningsmaterialer og kommunikationsværktøjer.
  • Det er vigtigt kontinuerligt at sikre, at skærmtiden er afbalanceret med andre aktiviteter i skolehverdagen, og at der løbende vil være fokus på kvaliteten samt det etiske aspekt af indholdet på skærmene. Brug af skærmtid kan derigennem ses som en vigtig del af at kunne medvirke til at gøre eleverne livsduelige fagligt, socialt og personligt.
  • Der vil være behov for individuelle tilpasninger af skærmpolitikken på de forskellige afdelinger på Specialkompetence Holstebro for at kunne imødekomme elevernes specifikke specialpædagogiske behov. En sådan tilpasning vil ske i et tæt samarbejde mellem ledelse, de fagprofessionelle, eleven og elevens forældre.