Nørreland, Ellebæk og Storå
1) Klassetrin
- 0. - 10. klasse
- Førskole fra 1. maj
2) Børne- og Ungepolitik
3) Mål for samspillet mellem skolefritidsordningens pædagogiske aktiviteter, skolens undervisning og samarbejdet mellem skole og hjem
- I SFO’en planlægger og igangsætter vi aktiviteter med fokus på det enkelte barns udvikling samt social læring.
- Vi tilstræber struktur og genkendelighed og SFO’en har fast base i lokaler på skolen.
- SFO’en benytter sig af skolens faciliteter - så som bl.a. idrætssal, kreative værksteder, musiklokale, boldbane, legeplads og bål hus.
- Vi tilstræber at skabe et udfordrende miljø med plads til individuelle behov.
- Pædagogerne i SFO’en er en stor del af undervisningen på Specialkompetence Holstebro. Derved har vi et meget tæt samarbejde med lærerne og det øvrige fagpersonale.
- Hver dag får personalet en overlevering fra skolen, som gør, at vi kan planlægge den pædagogiske indsats, overfor det enkelte barn. Ligeledes fra morgen-SFO til skolen.
- Ved forældresamtaler deltager både lærer og pædagog.
- Alle børn er tilkoblet en kontaktpædagog, og den daglige kommunikation foregår primært via Aula.
4) Lektiestøtte, lektiehjælp og faglig fordybelse
- Da vi er en specialskole, har vores børn individuelle aftaler omkring lektier. P.t. oplever vi ikke, at vores børn har behov for lektiehjælp i SFO-tilbuddet.
5) Børn med særlige behov
- Alle børn i SFO’en har brug for særligt individuelle tilrettelagte tilbud.
- Vi tilstræber os på at møde børnene der, hvor de er. Det gør vi ved at tage udgangspunkt i det enkelte barns udviklingsniveau og have fokus på individuelle interesser.
- Vi er bevidste om at tilrettelægge et attraktivt fritidsmiljø, hvor børnene tilbydes udviklende aktiviteter med
- nærværende voksne, som styrker deres trivsel, udvikling og læring, og hvor der er plads til at udfolde sig eller bare være.
- Vi skaber rum til udvikling af fællesskaber, hvor gode relationer dannes, og hvor børnene får mulighed for at gøre sig erfaringer med og udvikle forskellige handlekompetencer.
- I SFO’en er vi opmærksomme på børnenes energiniveau efter en ofte lang skoledag.
- Vi veksler mellem voksenbestemte fællesaktiviteter og valgfrie aktiviteter. Vi lægger også stor vægt på at børnene har et frirum.
6) Krop, bevægelse og sundhed
- Arbejdet med leg og bevægelse er en vigtig del af livet i SFO’en. De voksne er en vigtig ressource og fremstår som rollemodeller i de forskellige aktiviteter.
- Vi ser bevægelse - og det at have det godt med sig selv og andre, som vigtige elementer i børns fysiske, psykiske og sociale udvikling.
- Vi medtænker sundhed som en betydningsfuld del af hverdagen i SFO’en.
Vi har valgt at prioritere følgende
- Vi tilbyder fysiske aktiviteter inde og ude.
- Vi benytter gymnastiksalen og udeområderne til forskellige aktiviteter.
- Vi tilstræber, at de planlagte aktiviteter er så varierede, at de tilgodeser det enkelte barns udvikling både fysisk og psykisk.
- Vi skaber rammerne for børnene, så de selv kan finde på lege inde og ude, men også voksenstyret.
- Vi tager på ture ud af huset, hvor vi går eller cykler, hvis afstanden tillader det.
- Vi arrangerer ture ud af huset med skolebussen i forbindelse med ferier og helligdage, for at besøge andre legepladser, søer, fjord, havet og skove.
- Vi fremstiller mad, ude/inde og lærer om forskellige ingredienser.
- Vi tilbyder pædagogisk børnemassage, taktilstimulering og mindfulness.
7) Medindflydelse
- Igennem medinddragelse lærer vi bl.a. børnene at tage et fælles ansvar, at samarbejde, at føle ejerskab og blive anerkendt, hvilket styrker deres selvværd.
- Vi har fokus på at inddrage børnenes ideer og invitere til aktiviteter indenfor deres interessefelter.
- Vi inddrager børnene i løsningen af konflikter, for herigennem at styrke det enkelte barns selvstændighed
- Vi hjælper børnene til at udbygge deres leg, så kammerater også kan være med.
8) Overgang fra dagtilbud til SFO
- Vi har førskolegruppe fra 1 maj og har overleveringsmøder med forældre, daginstitutioner og andre samarbejdspartnere.
- Børnehaverne er velkomne til at komme på besøg løbende inden førskolestart.
- Vi bestræber os på at lave en blid overgang fra børnehave til førskole.
9) Yngre børns særlige behov Børnenes
- Se punkt 8
10) Revision
- Vi bestræber os på at mål- og indholdsbeskrivelsen opdateres hvert år inden d. 1. august.