Ergo- og fysioterapi
Beskrivelse af arbejdsområder i terapien.
Undersøgelse og vurdering
Vi tilstræber at arbejde med alle nye elever på skolen med henblik på at afdække elevens ressourcer og begrænsninger indenfor:
- motorik
- sanseintegration
- selvhjulpenhed
Her har vi mulighed for at anvende test/undersøgelsesredskaber som ABC movement, Sensory Profile, PEDI og Klinisk observation.
Individuel træning
En del af skolens elever bliver tilbudt individuel træning i en kortere eller længere periode som fx:
- kontrakturprofylakse
- lejring
- sansestimulation fx taktil stimulering (stimulering af hud/følesans)
- mundstimulation
- spisetræning
Holdtræning
En del af eleverne får tilbudt holdtræning i terapien som fx:
- håndmotorik
- mundmotorik
- sprog og bevægelse
- petöinspireret motorik og leg
- grovmotorik
- stabilitetshold
- sansemotorik
Råd og vejledning
Til skolens øvrige personale samt forældre i individuelle løsninger fx:
- leg
- forflytninger
- lejringer
- siddestillinger i skolen
- indretning af omgivelserne (i fht. sansestimuli)
Hjælpemidler
Afprøvning og tilpasning af hjælpemidler. Derudover samarbejder vi med den kommunale terapeut og bandagist i forhold til elevens personlige hjælpemidler til brug i klassen.
Samarbejdspartnere
Udover samarbejde med forældre, bosteder og skolens øvrige personale, samarbejder vi desuden med eksterne specialister (bandagist, læger, sygehuse, PPR osv.).